Het is niemand onopgemerkt gebleven; onze samenleving staat geheel in het teken van informatie en gezwindheid. Op het eerste gezicht lijkt dit een vooruitgang en een vorm van democratisering van de maatschappij die echter ook uitdagingen met zich meebrengt, vooral voor MKB-bedrijven die niet de mankracht hebben alle informatie bij te houden en door te zoeken. Toch is dat van groot belang, want het nemen van een goede beslissing is gebaseerd op volledige en betrouwbare informatie die te allen tijde toegankelijk is.
Didier Vankeerberghen en Hughes Vandepeutte, twee ondernemers die gespecialiseerd zijn in financiële managementsoftware, zagen smart data voor smart decisions als een kans. Zo lanceerden ze in 2013 in samenwerking met Antoine Duchateau het bedrijf EMAsphere: een platform waar automatisch boekhoudkundige en operationele gegevens naar begrijpelijke tabellen en grafieken worden getransformeerd die vervolgens te allen tijde toegankelijk zijn via computers, tablets, smartphones en meer.
Na 5 jaar heeft het bedrijf, gevestigd in Mont Saint Guibert (Wallonië), een paar kilometer ten zuiden van Brussel, ongeveer 40 mensen in dienst en heeft het meer dan 1.600 klanten waar dat er een jaar geleden nog slechts 200 waren. Het is zo succesvol dat grote consultingsgroepen steeds meer geïnteresseerd zijn in de oplossingen die het bedrijf biedt. In de afgelopen drie jaar is de omzet van het bedrijf met 300% gegroeid! Het bedrijf streeft ernaar binnen de komende drie jaar te groeien naar een omzet van 40 tot 50 miljoen euro en heeft de ambitie om binnen 5 jaar een wereldwijde speler te worden.
Onlangs richtte het bedrijf zijn vizier op de Nederlandse markt.
Bron: La Libre Belgique, 17 oktober 2018